Teatterimaskeeraaja-kampaaja Sanna Sahlman saa loihdittua näyttelijästä ulkoisesti esimerkiksi ikälopun tai hehkeän pörröpäisen viettelijän.

Sanna Sahlman on moniosaaja, jolla on useita eri koulutuksia. Ne kaikki ovat tähdänneet uraan teatterissa. Hän kertoo olevansa unelmiensa työssä ja nauttivansa työnsä visuaalisuudesta, monipuolisuudesta sekä teatterin taiteellisesta ilmapiiristä.
– Jokainen suorittamani ammatillinen tutkinto työharjoitteluineen esittävän taiteen parissa on lisännyt entisestään kiinnostustani teatterityötä kohtaan, toteaa Sanna.
Hänellä on teatteriin suuntautunut vaatetusalan artenomin ja teatteritekniikan artesaanin sekä teatterimaskeeraajan ja parturi-kampaajan tutkinto.
Koulutuksista saadut tiedot ja tekniset taidot sekä jatkuva uuden opettelu ovat antaneet Sannalle eväitä erilaisten kampausten ja maskien suunnitteluun, huoltoon sekä toteuttamiseen näytöksissä.
– On etuoikeus saada olla osa moniammatillista tiimiä, jossa jokainen tekee kaikkensa yhteisen päämäärän, onnistuneen esityksen, eteen. Koko henkilökunnan huikea luovuus, osaaminen ja avuliaisuus ovat iso rikkaus ja voimavara, kiittelee Sanna.

Peruukit isoon muutoksiin

Vaikka Sanna on kouluttautunut valmistamaan myös peruukkeja, aika niiden virkkaamiseen ei riitä, koska hän työskentelee yksin Joensuun kaupunginteatterin maskeeraaja-kampaajana.
– Peruukit ovat pitkäikäisiä, siksi usein muokkaan ja muotoilen vanhoja peruukkeja uuteen kuosiin. Välilä tulee kuitenkin tarve uuteen peruukkiin, sen tilaan kotimaisesta peruukkitukusta, kertoilee Sanna.
Hän myös mainitsee että nykyajan peruukit ovat erittäin aidon näköisiä ja tuntuisia.
– Ja mikä parasta, niitä saa useissa eri väreissä ja pituuksissa.
Peruukkien hankintahintaan vaikuttavat materiaalit ja valmistustavat – laatu maksaa aina.
– Aidosta hiuksesta käsinvirkatut peruukit ovat kalliita, mutta toisaalta niitä voi käsitellä ja muotoilla kuin omia hiuksia. Kun niitä käsittelee hellävaroen ja huoltaa oikein, ne ovat kuituhiusperuukkeja pitkäikäisempiä ja monikäyttöisempiä.
Sanna käyttää esityksissä myös paljon aitohiusperuukkeja edukkaampia tavallisia ja lämmönkestäviä kuituhiusperuukkeja.
– Myös niihin saa rakennettua kampauksia, mutta peruukkien muokattavuus on aitohiusta rajoitetumpaa.
Naisille saadaan usein hyvin näyttäviä kampauksia omiin hiuksiin eikä peruukkeja välttämättä tarvita. Mutta entäs miesten päät?
– Kyllä joskus miehilläkin on näyttämöllä peruukit, mutta yleensä leikkaan ja muotoilen heidän omat parrat ja hiukset rooliin soveltuviksi. Väkisin en näyttelijän siviiliulkonäköön tee muutoksia, sillä isoja muutoksia varten on muun muassa peruukkeja, irtopartoja, -viiksiä ja –pulisonkeja, tekosänkeä, latex-kaljua ja sävyttävää hiussprayta.

Analyysit rooleista suunnittelun avuksi

Kampausten ja maskien osalta Anna Karenina on epookki, eli tiettyyn aikakauteen sijoittuva näytelmä. Sanna on lähtenyt suunnittelemaan kampauksia ja maskeja muun muassa perehtymällä käsikirjoitukseen, selvittämällä ohjaajan toiveet, tutustumalla pukusuunnittelijan pukuluonnoksiin, etsimällä aikakauden tyylisuuntauksia ja ideoita elokuvista, kirjoista sekä netistä.
– Suunnittelun avuksi teen jokaisesta roolista mahdollisimman tarkan roolianalyysin. Parhaimmat maski- ja kampausideat kokoan kuvakollaasiksi, jota käytän apuvälineenä palavereissa ohjaajan ja pukusuunnittelijan kanssa.
Puvusto valmistaa puvut, hatut ja naamiot sekä hankkii korut pukusuunnittelijan ohjeistuksen mukaisesti. Tarpeistonvalmistaja puolestaan valitsee roolille tarvittaessa silmä- ja aurinkolasit ja tekee niihin tarvittavia muutoksia ja valmistaa joskus myös naamioita.
– Yhteistyö on tiivistä. Kaikkien osa-alueiden tulee täydentää roolin ulkoista olemusta niin, että lopputulos soveltuu näytelmän juoneen ja näyttää aidolta sekä uskottavalta.
Sanna tekee suunnittelu- ja toteutusvaiheessa yhteistyötä myös näyttelijöiden kanssa.
– Opetan heille esityksessä käytettävien maskien ja yksinkertaisten kampausten teon. Teatterissamme jokainen näyttelijä on monitaitaja, joten heiltä hoituu perusmaskin lisäksi myös monimutkaisemmat fantasia- ja eläinmaskitkin, paljastaa Sanna.
Teatterissa kasvoja korostetaan, muotoillaan ja muutetaan maskien avulla. Näyttämöllä tyypillisimpiä ovat muun muassa kauneus-, rooli-, karaktääri-, vanhennus-, fantasia ja aikakausimaskit.
– Maskien erikoisefekteinä käytän muun muassa arpia, ruhjeita, haavoja, keinoverta ja –likaa, irtokarvatöitä, erikoispiilolinssejä, tekohikeä- kynsiä ja –neniä sekä irtohampaita, luettelee Sanna.
Sanna tekee mielellään itse irtokarvatöitä, vaikka kokonaisia peruukkeja hän ei ehdi valmistaa.
– Virkkaan yksittäisiä aitohiuskarvoja hienotyllille. Muokkaan ja muotoilen niistä viiksiä, partoja ja pulisonkeja. Niitä tulee muutamia myös Anna Kareninaan. Irtorintakarvatkin voisin toteuttaa, tosin vielä ei ole tullut eteen näytelmää, jossa niille olisi ollut tarvetta, Sanna naurahtaa.

Kampauksia minuuttiaikataululla

Näytelmien kampaukset on harjoiteltava ennakkoon, sillä kampauksia Sanna tekee esityksiin minuuttiaikataululla. Ennen esitystä valmisteluaikaa on 45 minuutista tuntiin, ja siinä ajassa on saatava kaikki tarvittavat kampaukset tai peruukkien kiinnitykset tehtyä näyttelijöille.
– Ennen esitystä on hektistä. Jotta ripeä esitysvalmistelu onnistuu, noudatan kampausten teossa harkittuja työvaiheita. Sijoitan työvälineet käden ulottuville ja laadin jokaiselle kampaamokäyntiä tarvitsevalle näyttelijälle oman kampaamoaikataulun.

Lue lisää Anna Kareninasta!

« Takaisin ajankohtaisiin