Joensuun kaupunginteatterin lavastamo sijaitsee teollisuusalueella, aivan toisella puolella kaupunkia kuin varsinainen teatteri. Lavastamolla on tammikuun loppupuolella tyhjän oloista. Anna Kareninan valmiit lavasteet on jo kuljetettu keskustaan ja näyttämölle. Mitä lavastamossa tapahtuu? Ja ketä siellä on töissä?

Raatekankaan teollisuusalueella olevassa teatterin lavastamossa puuhailee apulaislavastemestari Juuso Ojanen. Lavastamon työnjohtajana toimii Anssi Suutarinen. Miehet naureskelevat titteleille. Omien sanojensa mukaan he paiskivat tismalleen samoja hommia. Yhdessä.
– Olemme molemmat päätyneet teatterille töihin siviilipalveluksen kautta. Minä taisin tulla vuonna 2010 ja Juuso sen jälkeen. Silloin lavastamossa oli vielä vanhat mestarit töissä, kertoo Anssi.
Koulutukseltaan Juuso on puuartesaani ja Anssi teollinen muotoilija. Taitoa ja tietoa siis on.
– Töissä sitä varsinaisesti on nämä hommat kuitenkin opittu, Anssi toteaa.
– Silloin kun teatterin lavastamolle pääsi töihin niin olimme konkareiden oppipoikina, Juuso komppaa.

Ahtaus vaivaa

Lavastamolla Juuso ja Anssi tekevät lavastussuunnittelijan piirustuksista lavasteita. Materiaaleina ovat niin puu kuin metallikin. Myös pintakäsittelyt kuten maalaukset tehdään lavastamolla. Työ on todella monipuolista.
– Me teemme teknisen suunnittelun ja toteutuksen. Tässä työssä pitää osata melkein kaikkea. Sähkötyöt jätetään teatterin erikoisammattimiehelle, mutta muuten teemme kaikkea, Juuso sanoo.
Lavastussuunnittelija käy tarpeen mukaan lavastamolla katsomassa miesten tekosia ja työn edistymistä.
– Vierailevat lavastajat käyvät tietenkin harvemmin. Teatterin oma lavastussuunnittelija haluaa osallistua myös varsinaiseen tekemiseen. Usein hän tulee loppuvaiheessa tekemään pintakäsittelyjä kuten maalausta, mainitsee Anssi.
Lavasteiden teknistä toteutusta varten Anssi ja Juuso joutuvat myös miettimään miten pieneen tilaan ja pieniksi palasiksi lavasteet menevät säilytyksen ajaksi ja kiertuekuljetuksiin. Varastotilat teatterilla ovat pienet ja suurella näyttämöllä voi olla yhtäaikaa kahden, jopa kolmen esityksen lavasteet. Vanhan rakennuksen tilat ovat ahtaat.
Lavasteita ei säilytellä esitysten päättymisen jälkeen.
– Pidempiaikaiseen säilyttämiseen ei ole tilaa. Pyrimme kuitenkin kierrättämään materiaaleja kuten pleksejä, isompia metalliosia ja vanerilevyjä, mikäli se on mahdollista, Juuso kommentoi.
– Välillä vähän harmittaa kun hienoja juttuja menee roskiin, Anssi toteaa.
Miehet kertovat, että teatterin lavasteet tehdään huolella, mutta myyntilaatua ei tavoitella. Lavasteita ei myydä eteenpäin, vaikka halukkaita ostajia olisikin. Se ei ole teatterin toimintaa ja lisäksi lavasteet ovat tekijänoikeudellisesti suojattuja kokonaisuuksia.
– Emme sipistele ja hifistele. Ei siihen ole aikaa, eikä se ole edes järkevää ajatellen mitä yleisö näkee kauempaa katsomosta. Lavasteiden pitää kuitenkin olla käyttöä, purkua ja kokoamista kestäviä ja turvallisia. Työhömme kuuluu myös lavasteiden korjaus- ja huoltotoimet. Lavasteet ovat kovilla näyttämöllä ja ne kuluvat, Juuso sanoo.

Lavasteet ovat kuin palapelejä

Lavastamolla rakennetaan niin pieniä kuin isojakin juttuja. Isojen lavasteiden osalta oman haasteensa toteutukseen tuo kuljetus, sillä lavastamo sijaitsee toisella puolella kaupunkia. Lisäksi lavasteiden pitää mahtua lähes normaalikokoisesta ovesta sisään. Puhumattakaan siitä, että ne pitää nostaa lavanosturilla teatterin pihassa kolmanteen kerrokseen.
Nämä haasteelliset tosiasiat on ratkaistu pilkkomalla isommatkin lavasteet kuten Anna Kareninassa nähtävä useamman metrin mittainen viuhka. Lavasteet ovatkin melkoisia palapelejä. Osia voi olla jopa 50.
Joensuun kaupunginteatterilla on myös kiertue-esityksiä, jotka tuovat omat haasteensa lavastukseen.
– Ison näyttämön kiertäviä esityksiä ei ole hetkeen ollut. Pienen näyttämön lavasteiden tulee mahtua peräkärriin kiertuetta varten. Se pitää ottaa niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin huomioon, tietää Juuso.
– Lavastaja määrittelee millaiselle lavastuksen pitää näyttää ja miten sen pitää toimia. Me toteutamme suunnitelman budjetin, aikataulujen, välineiden sekä kuljetushaasteen puitteissa. Teemme yhteistyötä lavastussuunnittelijan lisäksi myös näyttämömestareiden kanssa. Heillä on paljon tieto-taitoa lavastuksenkin suhteen. Yhdessä näitä asioita mietitään ja ratkotaan, Anssi jatkaa.

Lue lisää Anna Kareninasta!

« Takaisin ajankohtaisiin